The making of… GEBOORTEKAARTJE (deel 2)

March 20, 2014

Na de schets (zie vorige post) komt de inkttekening. De schets die ik had gemaakt (in de trein dus) teken ik nog eens met potlood over op goed papier. Dat doe ik best wel nauwkeurig, omdat ik de schets meestal het beste vind weergeven wat ik bedoel. Dus daar wil ik niet teveel aan veranderen.

Deze nieuwe potloodtekening trek ik vervolgens weer over met kroontjespen+inkt. Zodra de inkt droog is, gum ik de potloodlijnen uit.

Daarna kleur! Met aquarelverf en (tegenwoordig ook) Ecoline.

boten-inkttekeningbootjes-tekening-kleur

4 Responses to “The making of… GEBOORTEKAARTJE (deel 2)”

  1. tessa Says:

    Je maakt prachtige geboortekaartjes! Hoe zorg je dat de scan zo mooi wordt? De kleuren en lijnen zijn zo helder

    • marieke Says:

      Hoi Tessa, dank je wel!
      Eigenlijk doe ik niet zo heel veel met de scan. Het is zelfs een eenvoudig scan-apparaat waar ik mee werk; een Brother van €50.
      De bestanden sla ik op als CMYK, anders vind ik de kleuren te hard. Soms verlevendig ik de kleuren nog een beetje met de ‘curves’ in Photoshop, maar dat is vaak maar een héél klein beetje, om net wat dofheid weg te krijgen.
      Misschien dat het vele wit in mijn tekeningen bijdragen aan de helderheid van het beeld.
      In ieder geval werkt de ecoline die ik tegenwoordig steeds meer gebruik (naast aquarelverf) ook goed voor de helderheid.
      En natuurlijk de Oost-Indische inkt, die is compleet zwart. Das dan weer goed voor het contrast.

      groetjes Marieke


Leave a Reply

